صفحه اصلی > منوی بالا > آیین نامه ها و فرمها > آیین نامه و مقررات کتابخانه مرکزی  

 

آیین­ نامه کتابخانه­ های دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان

 

 

 

مقدمه:

با توجه به اهمیت کتاب و کتابخانه، قانونمندي و یکپارچه سازي ارائه خدمات كتابخانه­ای، استفاده بهينه از منابع موجود و اشاعه­ی اطلاعات علوم پزشکی در استان هرمزگان، معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان این آیين­نامه را جهت اجرا به شرح زیر تنظيم نموده است:

ماده 1: تعاریف

کتابخانه مرکزی: کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان واقع در مجتمع پردیس دانشگاه با قدمتی بیش از 32 سال زیر نظر معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه فعالیت دارد و دارای بخش­های مختلفی از جمله خدمات فنی، مرکز اطلاع ­رسانی، بخش امانت، بخش پایان­ نامه­ها، بخش مرجع، بخش منابع فارسی و لاتین (در تمامی رشته­های موجود در دانشگاه) و سالن­های مطالعه می­ باشد و به تمامی دانشجویان و اعضای هیات علمی خدمات ارائه می­دهد. 

کتابخانه های دانشکده­ای: کتابخانه­های دانشکده­ای در ساختمان هر دانشکده واقع شده و زیر نظر رئیس دانشکده فعالیت دارد و دارای بخش­های مختلفی از جمله خدمات فنی، مرکز اطلاع­­رسانی، بخش امانت، بخش پایان­نامه­ها، بخش مرجع، بخش منابع فارسی و لاتین و سالن­­های مطالعه می­­باشد و به دانشجویان و اعضای هیات علمی همان دانشکده خدمات ارائه می­دهد. دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان دارای شش کتابخانه­ دانشکده­ای شامل: کتابخانه دانشکده پرستاری، مامائی و پیراپزشکی؛ کتابخانه دانشکده داروسازی؛ کتابخانه دانشکده دندانپزشکی؛ کتابخانه دانشکده بهداشت­­؛ کتابخانه دانشکده پرستاری بندرلنگه و کتابخانه مجتمع آموزش عالی سلامت میناب می­باشد.

کتابخانه بیمارستانی: کتابخانه بیمارستانی در ساختمان بیمارستان واقع شده و زیر نظر ریاست بیمارستان فعالیت دارد و دارای بخش­های مختلفی از جمله خدمات فنی، مرکز اطلاع­­رسانی، بخش امانت، بخش پایان­­نامه­­­ها، بخش­مرجع، بخش منابع فارسی و لاتین (تأکید این کتابخانه‌ها بر تهیه منابعی است که در معالجه و مراقبت بالینی بیماران به‌کار می‌آیند) و سالن­­های مطالعه می­­باشد و به پزشکان، پرستاران، تکنسین‌های آزمایشگاهی، پیراپزشکان، و سایر شاغلین حرفه­های علوم پزشکی خدمات ارائه می­دهد. دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان دارای دو کتابخانه­ بیمارستانی شامل کتابخانه بیمارستان شهید محمدی وکتابخانه بیمارستان کودکان می­باشد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ماده 2: استفاده کنندگان

استفاده کنندگان کتابخانه­های دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان شامل کلیه اعضای هیات علمی، دانشجویان، دستیاران و کادر آموزشی، کارکنان دانشگاه و سایر افراد می­باشد.

ماده 3: شرایط عضویت و استفاده از کتابخانه

ردیف

اعضا

شرایط عضویت

1

اعضای هیات علمی

تکمیل فرم ثبت نام موجود در سامانه

بارگزاری آخرین حکم کارگزینی

بارگزاری عکس

پرداخت حق عضویت (ده هزار ریال)

2

دانشجویان و دستیاران

تکمیل فرم ثبت نام موجود در سامانه

ارائه تائیدیه  آخرین برگه انتخاب واحد دانشجو توسط واحد آموزش مربوطه

بارگزاری عکس

پرداخت حق عضویت (ده هزار ریال)

3

کارکنان دانشگاه

تکمیل فرم ثبت نام موجود در سامانه

بارگزاری آخرین حکم کارگزینی واحد مربوطه

بارگزاری عکس

پرداخت حق عضویت (ده هزار ریال)

4

سایر افراد

نامه کتبی معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه

نامه ضمانت کتبی یکی از کارکنان رسمی دانشگاه (حضور ضامن در زمان عضویت الزامیست).

ارائه عکس پرسنلی

پرداخت حق عضویت (پانصد هزار ریال)

تبصره (1): استفاده از سالن­های مطالعه کتابخانه­های دانشگاه برای دانشجویان با ارائه کارت دانشجویی و برای سایر اعضا با ارائه کارت ملی، مجاز می باشد.

تبصره (2): اولویت استفاده از سالن­های مطالعه کتابخانه­های دانشگاه با دانشجویان، اعضای هیأت علمی و کارکنان دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان می­باشد.

 

 

 

 

 

ماده 4: اعتبار و مدت عضویت

1_4 مدت اعتبار عضویت دانشجویان تا پایان مدت تحصیل

2_4 مدت اعتبار عضویت اعضای هیات علمی دانشگاه تا پایان مدت خدمت در دانشگاه

3_4 مدت اعتبار عضویت کارکنان تا پایان خدمت در دانشگاه

4-4 مدت اعتبار عضویت برای سایر اعضا یکساله می­باشد.

ماده 5: شرایط امانت کتب

1_5 عضویت در کتابخانه

2-5 ارائه کارت شناسایی معتبر (کارت ملی یا کارت دانشجویی)

3_5 تعداد و مدت زمان امانت کتب:

با توجه به گستردگی دانشگاه علوم پزشکی و تنوع جامعه استفاده کننده از کتابخانه­های دانشگاه، تعداد و مدت زمان امانت کتب در جدول زیر ارائه شده است که هر امانت گیرنده با توجه به موارد مندرج در جدول، موظف به رعایت آن می باشد.

ردیف

امانت گیرنده

تعداد کتب امانتی

حداکثر مدت زمان امانت

1

اعضای هیات علمی

7

20

2

اعضای هیات علمی مدعو و حق التدریس

5

15

3

دانشجویان پزشکی، دکترای حرفه ای، تخصصی و فلوشیپ، کارشناسی ارشد

5

10

4

دانشجویان مقاطع کارشناسی و کاردانی

4

10

5

کارمندان رسمی، پیمانی، قراردادی

2

10

6

سایر مراجعین

1

7

 

 

 

 

تبصره (1): در صورت رزرو نبودن منابع کتابخانه اعم از چاپی و غیر چاپی مدت امانت تا 2 نوبت قابل تمدید می­باشد. همچنین کتاب­هایی که متقاضی کمی دارند و کتابهایی که تعداد نسخ آن زیاد است، بنا به صلاحدید مسئول امانت کتابخانه می­توانند بیش از زمان یاد شده نیز امانت داده شوند.

تبصره (2): اعضای کتابخانه موظفند شخصا" مبادرت به امانت کتاب نمایند.

تبصره (3): نسخه شماره یک از هر عنوان کتاب فقط در محل کتابخانه مورد استفاده قرار می­گیرد و امانت داده نمی شود.

تبصره (4):  در صورتی که کتابی دارای متقاضی زیاد بوده و تعداد نسخ آن محدود باشد، این کتاب به صورت رزرو در کتابخانه قرار خواهد گرفت و حداکثر به مدت 24 ساعت (بنا به تشخیص کتابدار مسئول بخش امانت) امانت داده خواهد شد.

تبصره (5):کتابهایی که در لیست رزرو قرار دارند، مدت امانت آنها تمدید نمی شود و حداکثر به مدت 24 ساعت جهت تحویل به رزرو کننده در کتابخانه نگهداری می­شوند.

تبصره (6):  اطلس­های آموزشی بنا به تشخیص کتابدار بخش امانت حداکثر به مدت یک شب امانت داده می­شود.

تبصره (7):  کتاب­های مرجع (فرهنگ­ها، دایره المعارف­ها، کتب کمیاب، مجلات، پایان نامه­ها ) به هیچ وجه جهت استفاده خارج از کتابخانه امانت داده نخواهد شد و استفاده کنندگان موظفند آنها را در جایگاه مربوطه در محل کتابخانه مطالعه نمایند.

تبصره (8): کتب تک نسخه ای با صلاحدید مسئول امانت از پایان وقت اداری تا شروع وقت اداری روز بعد امانت داده می شود. در صورت تاخیر، به ازای هر روز -/000/100 ریال جریمه دریافت خواهد شد.

تبصره (9): مدت امانت CD/DVD  های آموزشی موجود در کتابخانه 3 روز می باشد و  به صورت همزمان حداکثر 3 عدد CD/DVD امانت داده می­شود. همچنین مقررات امانت CD/DVD ها مانند کتب می­باشد.

تبصره (10):  از آنجائیکه وجین منابع کتابخانه هر سال یکبار و در مرداد ماه انجام خواهد شد، در زمان وجین ( 10 روز در مرداد ماه هرسال) بخش امانت کتابخانه ها فعال نمی باشد.

تبصره (11): در زمان وجین منابع بخش امانت کتابخانه مرکزی در صورت صلاحدید رئیس کتابخانه و هماهنگی معاونت تحقیقات و فناوری بر حسب مورد ارائه خدمات خواهد داشت.

 

 

 

ماده 6: تاخیر در استرداد به موقع کتاب

1-6 در صورت دیر کرد در برگشت کتاب به ازای هر روز تاخیر مبلغ -/000/2 ریال دریافت می­شود.

2-6 در صورت دیر کرد در برگشت کتب مرجع یا رفرنس به ازای هر روز تاخیر مبلغ -/000/10 ریال دریافت می­شود.

3-6 تاخیر بیش از 15 روز برای اولین بار اخطار کتبی و پس از 15 روز منجر به تعلیق کارت عضویت برای مدت 2 ماه خواهد شد. بدیهی است متقاضی تا زمان پرداخت مبلغ جریمه از امانت گرفتن کتاب محروم خواهد شد.

ماده 7: مفقود و آسیب­دیدگی منابع

1-7 در صورت مفقود شدن کتاب، امانت گیرنده موظف است عین کتاب را خریداری و به کتابخانه باز گرداند و جریمه دیر کرد آن را نیز پرداخت نماید.

2-7 در مورد کتاب یا کتاب­های چند جلدی (دوره­ای) چنانچه یک جلد مفقود شود و تهیه آن امکان­پذیر نباشد، امانت گیرنده موظف است قیمت یک دوره کامل کتاب را به نرخ روز پرداخت نماید.

3-7 چنانچه هر یک از منابع امانت گرفته شده مخدوش و تصاویری از آن بریده یا ناقص شود امانت گیرنده موظف است اصل آن یا آخرین ویرایش را تهیه و به کتابخانه تحویل نماید.

4-7 چنانچه به کتاب امانت گرفته شده آسیب هایی (حاشیه­نویسی، علامت­گذاری، برگ برگ کردن کتاب، نقاشی کشیدن ، ریختن آب و مایعات روی آن و یا کپی­برداری از کتاب که موجب آسیب رساندن به عطف و شیرازه کتاب گردد ) وارد شود ضمن اخذ خسارت از امانت گیرنده بر حسب میزان خسارت، کارت عضویت ایشان نیز به مدت دو تا ده هفته مسدود و امکان استفاده از خدمات کتابخانه ای در این مدت از وی سلب خواهد شد.

5-7 چنانچه تهیه مجدد اثر مفقود یا مخدوش شده امکان­پذیر نباشد امانت گیرنده ملزم به پرداخت دو برابر بهای روز کتاب به کتابخانه می باشد.

6-7 امانت گیرنده می­بایست در اسرع وقت نسبت به جبران خسارت به نحو مقتضی اقدام نماید و تا حصول نتیجه، عضویت وی لغو و از امانت گرفتن منابع محروم خواهد بود.

 

 

 

 

ماده 8: خروج غیر قانونی کتاب

هرگاه فردی بدون رعایت مقررات مربوط به امانت اقدام به خارج نمودن منابع از کتابخانه نماید به کمیته انضباطی دانشگاه معرفی و تا تعیین تکلیف از سوی کمیته، از کلیه خدمات کتابخانه محروم خواهد شد.

ماده 9: منابعی که امانت داده نمی شوند

1-9 منابع مرجع

2-9 پایان­نامه­ها

ماده 10: شیوه نامه تحویل پایان­نامه/ رساله به کتابخانه

1-10  تحويل يك نسخه پايان­نامه/ رساله چاپي و الكترونيكي با فرمت تعيين شده دانشگاه.

2-10 فايل پايان­نامه/ رساله( از اولين صفحه تا آخرين صفحه(  طبق آيين نامه نحوه نگارش پايان­نامه به صورت يك فايل word و یک فایل pdf  ( از همان فایل) تهيه شود به طوري كه شماره صفحات پايان­نامه/  رساله چاپي و الكترونيكي دقيقاً با فهرست مندرجات همخواني داشته باشد.

3-10 صفحات تأييديه اعضاي هيات داوران، آيين­نامه چاپ پايان نامه/  رساله، آيين نامه حق مالكيت پايان نامه/ رساله و نمره پايان نامه/ رساله به صورت امضاء شده بر روي فايل قرار داده شود.

4-10 در صورتی که پایان­نامه یا رساله حاصل همکاری با واحدهای توسعه تحقیقات بالینی (بیمارستان شهید محمدی یا بیمارستان کودکان) ­باشد ضروریست در صفحه تقدیر و تشکر از خدمات آن واحدها قدردانی شود.  

5-10 عنوان درج شده در پايان­نامه دقيقاً با عنوان صفحه تأييديه داوران يكي باشد.

6-10 فايل­هاي تهيه شده با هر دو فرمت word , pdf  روی یک سی دی کپی شود.

توجه: رعایت کلیه الزامات ذکر شده فوق هنگام تحویل پایان­نامه/ رساله ضروریست. در صورت عدم رعایت از تحويل پایان­نامه/ رساله و تایید فرم تسویه حساب معذوريم.

 

 

 

 

 

ماده 11: تسويه حساب

گروه اول : اعضاي هيأت علمي كه منتقل، بازنشسته، بازخريد و يا به مأموريت بيش از سه ماه اعزام مي­شوند، بايد فرم تسويه حساب با كتابخانه مركزي را تكميل كرده و آن را بر حسب مورد، به امور اداري دانشگاه تحويل نمايند.

 گروه دوم: دانشجويان در پايان هر مقطع تحصيلي و نيز هنگام تغيير وضعيت تحصيلي، نظير انتقال، انصراف و يا نظاير آن بايد با كتابخانة مركزي و کتابخانه دانشکده ها تسويه حساب كرده و فرم مربوط را به اداره کل آموزش تحویل دهند.

گروه سوم : كاركنان رسمي و پيماني كه به سازمان ديگر منتقل يا بازنشسته یا بازخريد مي­شوند، بايد با كتابخانه مركزي تسويه حساب کرده و فرم مربوط را به كارگزيني دانشگاه تحويل دهند.

 

تبصره (1): تسویه حساب­نهائی کتابخانه با عضو، منوط به تسویه حساب جریمه­ها می­باشد.

تبصره (2): کتابدار بخش امانت در زمان تسویه­حساب دانشجویان می­بایست نام، نام خانوادگی، تاریخ تسویه­حساب را  در فرم تسویه­حساب درج نموده و با امضاء و مهر کتابخانه تایید نماید.

ماده 12: مقررات سالن مطالعه

به منظور حفظ جایگاه کتاب و کتابخانه، کلیه اعضای موظفند که در محیط کتابخانه موارد زیر را رعایت فرمایند:

1-12  اجتناب از رفتارهای مغایر با اصول اسلامی و اخلاقی

2-12 کاربران تنها مجاز به استفاده از سایت­های علمی بوده و استفاده از سایت­هایی که به هر نحو مغایر با قوانین دولت  جمهوری اسلامی و شئونات اسلامی و اخلاقی جامعه باشند تخلف محسوب شده و برخورد قانونی خواهد  شد.

    3-12   حفظ کامل سکوت و آرامش در کتابخانه (صحبت کردن با تلفن همراه در کتابخانه ممنوع می باشد).

4-12    حفظ نظم و پاکیزگی کتابخانه

5-12    رعایت احترام به کارکنان کتابخانه

6-12    پرهیز از ایجاد مزاحمت برای سایر اعضا

7-12    پرهیز از خوردن و آشامیدن در سالن مطالعه

 

 

 

 

 

تبصره (1):  کتابخانه­های دانشگاه هیچ-گونه تعهدی در قبال وسایل شخصی مراجعه­کنندگان ندارند.

ماده 13: این آیین نامه در 13 ماده و  16 تبصره در تاریخ  01/08/1397 در جلسه شورای پژوهشی دانشگاه مطرح و به تصویب رسید.