خدمات کتابخانه [pdf]

 

بخش خدمات مرجع

 بخش خدمات مرجع یکی از چهار بخش اصلی هر کتابخانه است. این بخش همراه با بخش امانت، بخش خدمات عمومی را تشکیل می دهد. بخش مرجع کتابخانه مرکزی به منظور پاسخگویی به پرسش ها و نیازهای اطلاعاتی مراجعین، اقدام به گردآوری و سازماندهی انواع منابع مرجع اعم از دایره المعارف ها، واژه نامه های تخصصی و عمومی، دستنامه ها، منابع آماری، چکیده نامه ها و پایان نامه ها و دیگر منابع مرجع در رشته های مختلف علمی و به زبان های فارسی و لاتین نموده است.

 

بخش سفارشات

بخش مجموعه سازی تشکیل شده از فرایند نیازسنجی، انتخاب ، سفارش و تهیه منابع اطلاعاتی مورد نیاز جامعه کتابخانه می باشد. بخش سفارشات وظیفه ی سفارش و تهیه ی منابع اطلاعاتی از جمله کتاب چاپی و غیرچاپی، بانکهای اطلاعاتی داخلی و خارجی را بر عهده دارد. تامین منابع اطلاعاتی به موقع و متناسب با نیازهای مراجعین باعث غنی سازی مجموعه و رفع نیاز آنها می گردد.

 

بخش امانت

این بخش کار پذیرش عضو، گردش و امانت کتاب را بر عهده دارد. جستجوی کتاب در این بخش به صورت آنلاین از طریق سایت کتابخانه و کتابخانه شخصی هر عضو و سیستم های کامپیوتر موجود در کتابخانه امکان پذیر می باشد.

 

 وظایف این بخش

·         پاسخگویی و راهنمایی مراجعان در رسیدن به منابع مورد نظرشان

·         برگزاری کارگاه های آموزشی آنلاین و حضوری جهت آشنای دانشجویان جدیدالورود

·         وجین مجموعه ی کتابهای چاپی و همکاری با بخش فراهم آوری کتابخانه برای شناسایی و تهیه ی منابع جدید می باشد.

بخش خدمات فنی

این بخش وظیفه ی فهرست نویسی و آماده سازی مجموعه ی کتابهای فارسی و انگلیسی در جهت دسترسی سریع و آسان مراجعین به منابع  را برعهده دارد.

فهرست نویسی کتابهای چاپی و الکترونیکی فارسی و لاتین بر اساس نظام رده بندی کتابخانه ملی پزشکی آمریکا انجام می شود و کتاب  های غیر پزشکی بر اساس رده بندی کنگره همچنین استفاده از نشانه مولف فارسی، وب سایت کتابخانه ی ملی پزشکی آمریکا، وب سایت کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران .

 

 بخش کتابخانه دیجیتال

بخش اطلاع رسانی کتابخانه و پایگاه های اطلاعاتی دیجیتال به منظور انجام امور پژوهشی و تحقیقاتی جهت استفاده محققین، اساتید و دانشجویان دانشگاه مورد استفاده قرار میگیرد. با توجه به اهمیت اشاعه ی اطلاعات در قرن حاضر، این بخش از مهمترین بخش های این کتابخانه محسوب می شود و کاربران می توانند از این طریق به اینترنت و پایگاه های اطلاعاتی و نشریات الکترونیکی خریداری شده و همچنین کتابخانه ی دیجیتالی وزارت بهداشت و آموزش پزشکی دسترسی داشته باشند.

·         خدمات این بخش

·         اطلاع رسانی جاری

·         جستجوی مقالات و منابع علمی 

·         پرینت و ذخیره مقالات

·         راهنمایی و مشاوره حضوری، تلفنی و آنلاین به محققین، پژوهشگران و دانشجویان در مسیر تحقیق

مقالات مورد درخواست مراجعین بصورت حضوری و از طریق ایمیل در اختیارشان قرار می گیرد.